fredag 28 oktober 2011

Ägg- och mjölkfri tårtbotten

Detta recept på tårtbotten hittade jag på www.mjolkfri.com och tycker att det funkade det ok. I receptet använde de en springform på 20 cm. Jag använde en på 15 cm och då kunde jag dela kakan två gånger. Tänkte någon gång prova att göra dubbla satsen i en 24 cm-form, återkommer då med resultatet.

1,5 dl socker
2 msk NoEgg (äggersättning)
0,5 dl vatten
2 msk flytande mjölk- och sojafritt margarin
0,75 dl havredryck
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver

Smörj och bröa en rund form, ca 15 cm i diameter. Blanda vetemjöl, potatismjöl, vaniljsocker och bakpulver i ett mått. Blanda NoEgg och vatten i en bunke och vispa hårt med en ballongvisp, jag får för mig att det blir bättre då. Häll i sockret och vispa så att det blir lite fluffigt. Häll i margarin, havredryck och de torra ingredienserna och vispa snabbt ihop till en slät smet. Bred ut smeten i formen.Grädda i mitten av ugnen i 25-30 minuter i 200 grader. Känn med en sticka om kakan är färdig, stickan ska vara torr. Låt kakan svalna något innan du stjälper upp den på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar